Bontott VS utángyártott

Ha szeretett autónkhoz bármilyen alkatrészt kell vennünk, az egyik első kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, az az, hogy mégis milyet. Új legyen vagy bontott? A legtöbb tapasztalt alkatrészvásárlónak bejáratott rutinja van az alkatrész beszerzésben: aki világéletében utángyártott alkatrészeket vásárolt, amennyire lehet, igyekszik kerülni a bontott alkatrészeket és ugyanez igaz fordítva is, vannak, akik csak a bontott alkatrészekre esküsznek. Ennek ellenére érdemes közelebbről is megvizsgálni a témát, hogy lássuk, minek milyen előnyei és hátrányai vannak.

Mi mit is jelent?

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy mind az utángyártott, mind a bontott alkatrész egy gyűjtő fogalom, amiket tisztázni kell. Előbbi esetén különbséget kell tenni aközött, hogy az ember eredeti, gyári alkatrészekről beszél, vagy pedig valamelyik délkelet-ázsiai országból származó, a legnagyobb jóindulattal is kétes minőségűnek mondott darabokról. Bontott alkatrészek vonatkozásában pedig nem mindegy, hogy a szigorú jogszabályi keretek szerint működő maroknyi hivatásos autóbontóról beszélünk, vagy a kert végében feketén tevékenykedő „zugbontókról”.

Mi lehet jobb, mint az eredeti újonnan?

A legegyszerűbb és legtisztább az lenne, ha be tudnánk menni egy márkakereskedésbe, elmondanánk, milyen autónk van, mikori, mire van szükségünk, és rövid időn belül kézhez is kapunk egy ugyanolyan alkatrészt, mint ami eredetileg is az autónk része volt. Minőségileg ugyanolyan, mint volt, méretben, színben stimmel, és vadonatúj. Az elképzelés szép, a gyakorlatban ezzel több probléma is van.
A legnagyobb gond az, hogy gyári alkatrészek az esetek többségében egészen egyszerűen nem állnak rendelkezésre. Egy új, vagy legfeljebb pár éves modell esetén még csak-csak, de ne felejtsük el, hogy a magyarországi autók átlagos életkora közel 15 év! Könnyen belátható, hogy egy másfél évtizedes járműhöz már nem nagyon gyártanak utólag semmit, pláne nem egyedi igényre.
Ha vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy mégis van lehetőségünk a gyártótól származó eredeti alkatrészt rendelni, akkor tovább nehezíti a helyzetünket, hogy a többi alternatívához képest általában sokkal tovább kell várnunk, mire kézhez kapjuk, és az ára is sokkal borsosabb, az autógyártók ugyanis elsősorban autókat gyártanak, nem pedig a hozzájuk szükséges pótalkatrészeket.

Nem eredeti, de legalább új!

Ha már az egyéb alternatívákról esett szó, meg kell említenünk az utángyártott alkatrészeket. Számos olyan alkatrész áruház létezik, ahová bemegyünk, és márkától, évjárattól és típustól függetlenül a legtöbb alkatrészt újonnan meg tudunk vásárolni, jóval az eredeti ár alatt, garanciával, viszonylag rövid idő alatt. Már-már túl szépen hangzik ahhoz, hogy igaz legyen… Ha az utángyártott alkatrészek olcsóbban kínálják ugyanazt, mint az eredeti alkatrészek, ráadásul raktáron is van minden, miért nem azt vásárol mindenki?
A válasz egyszerű: nem ugyanazt kínálják. Nem szükséges szakavatott közgazdásznak lenni ahhoz, hogy belássuk: ha az utángyártott alkatrészeket is ugyanolyan alapanyagokból, gyártástechnológiával, minőségbiztosítással gyártanák, mint az eredetit, akkor valószínűleg az áruk is ugyanannyi lenne. De nem így van, tehát a fenti tényezőkön az esetek túlnyomó többségében spórolnak.
Olcsó húsnak híg a leve, tartja a mondás. Ennek az eredménye az, hogy az utángyártott termékek rendszerint gyengébb minőségűek, rosszul illeszkednek, színükben és formájukban is eltérhetnek az eredeti alkatrészektől. Ami az esetek egy részében nem akkora gond, mert valljuk be: azzal, hogy például egy kesztyűtartó érzetre olcsóbb műanyagból készült, sötétszürke helyett világosszürke lett és nehezebben csukódik be, még együtt lehet élni. Ellenben egy lökhárítómerevítő vagy egy karosszéria elem esetén, ami egy esetleges balesetnél az életünket is megmentheti, sokat számíthat az, hogy pontosan milyen alapanyagból készült, vagy mennyire illeszkedik pontosan.

Nem új, de legalább eredeti!

A fenti problémák csaknem mindegyikére megoldást kínálnak a bontott alkatrészek. Eredeti, gyári darabokról van szó, amik biztos, hogy tökéletesen passzolnak az autónkba, az eredeti új alkatrészek árának a töredékébe kerülnek, és főleg idősebb járművek esetén nagyon könnyen hozzáférhetőek. Ez utóbbiak esetén további hatalmas előnye a bontóknak, hogy számos olyan alkatrész található náluk, amiket sehonnan máshonnan nem tudunk beszerezni.
Ahogy korábban is láthattuk, sajnos nincsen rózsa tövis nélkül, ami itt is megállja a helyét: ha egy bontóból vásárolunk, mindig figyelnünk kell arra, hogy az ottani alkatrészek használtak, ami általában a külsejükön meglátszik. A legtöbb alkatrész egy-két karcolástól még tökéletesen tud működni, de akinek ez szempont, az nem biztos, hogy a bontókkal jár a legjobban. További probléma, hogy a bontott alkatrészekre jóval rövidebb garanciát vállalnak, mint az utángyártottakra. Ez utóbbi természetesen a hivatalosan működő bontókat érinti, az elmúlt években az online piactereket elárasztó feketén működő bontók jellemzően semmilyen garanciát nem vállalnak az egyébként kétes eredetű termékeikre.
Ezekre a problémákra viszont könnyű megoldást találni, ha személyesen keressük fel a bontósokat, ott megnézzük, az adott alkatrész milyen állapotban van, vagy pedig a legálisan működő bontósoktól online vásárolunk, ez esetben ugyanis a hatályos jogszabályok értelmében 15 napig vissza tudjuk küldeni a terméket, még akkor is, ha a bontó személyes vásárlás esetén ennél rövidebb idejű garanciát biztosít.

Akkor mégis melyiket válasszam?

Erre a kérdésre nem lehet egyértelmű választ adni, hiszen rengeteg mindentől függ, elsősorban attól, hogy a vevőnek mi a fontos alkatrész vásárlás esetén. Létezik a klasszikus vicc, mely szerint „Éttermünk gyorsan, olcsón és jól dolgozik. Ön ezek közül kettőt választhat”. Az autóalkatrész piacra nagyon leegyszerűsítve úgy lehetne ezt átírni, hogy „A megvásárolható alkatrészek újak, gyári minőségűek és olcsók. Ön ezek közül kettőt választhat.” A vásárló döntése, hogy számára a fenti szempontok közül melyik a legfontosabb, és mi az, ami kevésbé releváns. Ha azonban kevésbé vagyunk jártasak a témában, célszerű autószerelő, vagy autószerelésben jártas ismerősünket megkérdezni, hogy ő mit javasol, illetve magának az alkatrésznek a beszerzését és beszerelését is rábízni, mert egy vadonatúj, gyári alkatrész is több bosszúságot tud okozni egy bontottnál vagy utángyártottnál, ha nem megfelelően szereltük be az autónkba.