Autós körökben elfogadott tény, hogy a motor az autó szíve. Bár az autókedvelők ezt rendszerint romantikus felhanggal szokták állítani, ha jobban megvizsgáljuk a motorok működési elvét, és az autóban elfoglalt szerepüket, könnyen belátható, hogy ez a hasonlat nem is áll messze a valóságtól. Bár minden alkatrészcsere előtt érdemes körültekintően eljárni, a motorokra a fenti okból kifolyólag ez hatványozottan igaz. Jelen cikksorozatunkban a motorcsere kérdését járjuk körbe, először is azt, hogy mi előzi meg a motorvásárlást.
Mindenekelőtt azt kell letisztáznunk, hogy pontosan miért is van szükségünk a motorcserére, illetve milyen motorra akarjuk cserélni.
Különbséget kell tennünk az ún. „típusazonos” és „típusidegen” motorok között. Nagyon konyhanyelven típusazonos egy motor, ha az autót gyárilag szerelték vele.
Vagyis például egy 1.2-es Skoda Fabia-ba nem csak 1.2-es Skoda Fabia motort rakhatunk be, hanem egy 1.4-eset is, hiszen gyártották ilyen blokkal is.
Azonban egy 1.8-as Skoda Octavia motor már nem típusazonos, hiszen ilyen motorral szerelt Fabia gyárilag nem készült.
Természetesen nem kell fejből tudnunk, hogy az autónkat milyen motorokkal gyártották.
A forgalmi engedélyben is megtalálható motorszám/motorkód ebben segítségünkre lesz.
Itt fontos megemlíteni, hogy nem csak az ugyanolyan típusú autók motorjait tekinthetjük típusazonosnak.
Léteznek ugyanis az ún. testvérmodellek.
Ez a gyakorlatban annyit tesz,
hogy az ugyanazon vállalatcsoporthoz tartozó márkák (például a Volkswagen konszern autói esetén Volkswagen, Audi, Skoda, Seat…) különböző modelljei rendszeresen osztoznak a motorokon.
Éppen ezért, ha konszern autóba keresünk motort, nem kell megijedni, ha motorkód alapján a Volkswagenünkbe egy Seat vagy Skoda motort találunk.
A típusidegen motorcsere minden szempontból egy hosszabb, összetettebb és drágább folyamat.
Ezt elsősorban adminisztratív szempontból láthatjuk, amivel egy későbbi cikkben fogunk foglalkozni.
Annyit azonban már itt meg lehet jegyezni,
hogy a leendő motor kiválasztásánál is olyan további tényezőket kell figyelembe vennünk, mint pl. a motor mérete, a csatlakozási és rögzítési pontok, stb.
Alapvetően fontos, hogy megbízható forrásból vásároljunk, hiszen az autóalkatrészek nem olcsók, és jó, ha van hova visszamennünk, ha bármi problémánk adódna.
Ez a motorok esetén hatványozottan igaz. Az autónkban lévő motor többségében egyedi azonosítóval van ellátva (motorszám/motorkód), ami a jármű papírjaiba is bekerül.
Ennélfogva a legtöbb alkatrésszel szemben motor esetén tudnod kell igazolni, hogy honnan származik.
Fontos eldöntenünk, hogy milyen forrásból szeretnénk a motort beszerezni.
Korábbi írásunkban foglalkoztunk már azzal a kérdéssel, hogy erre milyen lehetőségeink vannak.
Motorok esetén a helyzet annyiban más,
hogy utángyártott motorokat jellemzően nem lehet kapni, az eredeti, gyári darabok pedig idősebb autóknál vagy nem elérhetőek már, rendkívül hosszú idő a beszerzésük,
vagy pedig szinte mindig többe kerülnek, mint amennyit az autónk ér.
Bontóknál jellemzően igen széles a választék a motorokból, elérhetőbb áruak, viszont a bontott motor esetén fontos alaposan tájékozódni vásárlás előtt,
hogy biztos megfelelő lesz-e az autónkba.
Éppen ezért célszerű már a motorcsere elejétől fogva bevonni autószerelő vagy autószerelésben jártas ismerősünket, aki segíteni tud nekünk a döntésben.
A cikksorozat következő részében azzal fogunk foglalkozni, hogy a vásárlás során mit érdemes megnézni a motoron, illetve a beszerelés során mikre érdemes odafigyelnünk.