Motorcsere a gyakorlatban 2/3

Cikksorozatunk első részében megnéztük, hogy mi mindent kell végiggondolnunk, mielőtt motorcserére adjuk a fejünket, valamint merre érdemes elindulni ezügyben. A következő írásunkban azokat a fontosabb tudnivalókat gyűjtöttük össze, amik a motor vásárlása, valamint a beszerelése során nélkülözhetetlenek lesznek számunkra.

Vásárlás

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, lévén utángyárott komplett motorokat jellemzően nem lehet kapni, vagy újonnan kell a gyártótól, forgalmazótól beszereznünk, vagy pedig bontóban érdemes kutakodni. Ha új motort veszünk, az nem igényel különösebb körültekintést. Bontott esetén viszont számos dologra érdemes odafigyelni.
Itt ismét meg kell jegyezni, hogy ha nem vagyunk elég jártasak a témában, mindenképpen kérjük szakember segítségét. Mindenekelőtt vizsgáljuk meg a motor általános állapotát. Lévén használt alkatrészről van szó, nem várható el, hogy újszerű állapotban legyen. A motorok esetén a karcolások, külső szennyeződések azonban nem okoznak gondot, viszont a nagyobb repedések, esetleg letört darabok később nehézségeket okozhatnak. Szerencsésebb esetben a motort nem importálták, hanem helyben bontott autóból szedték ki. Ilyenkor kérdezzünk rá az autó előéletére, milyen autóból származott, mennyit futott, stb. a bontósok nem minden esetben tudnak ezekre a kérdésekre válaszolni, de igyekeznek segítőkészek lenni. Számos bontóban elterjedt napjainkban, hogy a bontás előtt beindítják még egyszer a motort, és erről videófelvételt is készítenek, erre kérdezzünk rá.
Mivel egy motorcsere jellemzően nem filléres kiadás, fontos, hogy megbízható helyről vásároljunk. A regisztrált autóbontók minden esetben számlát állítanak ki a vásárolt alkatrészekről, amelyekre pár nap garanciát szoktak vállalni. Amennyiben megoldható, célszerű online megrendelnünk az alkatrészeket, az elektronikus kereskedelem esetén ugyanis törvényileg kötelező a 15 nap garancia, amin belül vissza tudjuk küldeni a bontott alkatrészt, ha valami miatt mégsem felelt meg. Akár személyesen, akár online vásároltunk, a számlát mindenképpen gondosan őrizzük meg! Később igazolnunk kell a motor eredetét, éppen ezért a motorkódot, motorszámot minden esetben fel kell tüntetni rajta!

Beszerelés

Az eddigiek során is többször hangsúlyoztuk, hogy motorcsere esetén fontos a szakember segítsége. Nem meglepő módon talán magánál a cserénél van rá a legnagyobb szükség. Attól függetlenül, hogy magát a cserét nem mi végezzük, fontos lehet pár dolgot magunknak is ellenőrizni, esetleg felhívni a szerelő figyelmét rájuk.
A legfontosabb, mielőtt bármit is csinálnánk, hogy pontosan tudjuk, hogy az előző motort miért kell lecserélni. Ennek oka egyszerű: ha az előző motor tönkrement, ráadásul egy másik alkatrész (pl. turbó) miatt, akkor azt az alkatrészt is ki kell cserélnünk, mielőtt az új motorblokkot is tönkreteszi. Ezt követően tisztítsuk meg mind a motort, mind pedig a motorteret. Ha mindezekkel végeztünk, mindenképpen cseréljünk olajat, valamint vezérlést! Ezeken túlemenően érdemes kitisztítani a hűtő/ fűtőrendszert is, és ezek után új hűtőközeggel feltölteni.
A beszerelés esetén a legtöbb alkatrésszel szemben itt nem elégséges, ha beszereli valaki, aki ért az autóbütyköléshez, ugyanis rendelkeznünk kell egy ún. szakműhely nyilatkozattal, amelyben a szerelő leírja, hogy a motorblokk szakszerűen lett beszerelve. Ezen kívül természetesen az is hasznos lehet a későbbiekben, ha van papír, amit tudunk lobogtatni a szerelőnek, ha bármi problémánk lenne a motorral.
Ha kipróbáltuk az autót, működik, és nem kell sem a kereskedőhöz, se a szerelőhöz visszamennünk, már csak a dolog adminisztratív része van hátra, amit a cikksorozatunk harmadik részében fogunk kifejteni.