Cikksorozatunk korábbi részeiben áttekintettük, pontosan mit is kell végiggondolni, ha az autónkban motort szeretnénk cserélni, illetve mikre kell odafigyelnünk a motor megvásárlása és beszerelése kapcsán. A motorcsere elméletileg kész van, már csak az ezzel kapcsolatos ügyintézés van hátra. Jelen cikkünk pontosan erről, a motorcsere adminisztratív részéről fog szólni.
Mindenekelőtt tisztázni kell, hogy miért is fontos egyáltalán a papírozási szempont egy alkatrészcserénél.
Általában ha alkatrészre van szükségünk, bemegyünk egy bontóba vagy üzletbe, vagy manapság inkább interneten megrendeljük, felszereljük, és vége,
nem foglalkozunk papírokkal.
Nos, ez valóban így van, a legtöbb alkatrész esetében.
Ugyanis, a legtöbb autóalkatrész nem rendelkezik olyan egyedi azonosítóval, ami bárkit is érdekelne.
A motorok esetén viszont a gyártó köteles egyedi azonosítási jellel (motorszámmal), vagy egyedi azonosításra nem szolgáló típusazonosító jellel (motorkóddal) ellátni azokat,
amit nyilvántartásba vesznek, többek között a forgalmi engedélyben is feltüntetik.
Megeshet, hogy a korábbi forgalmi engedélyünkben csak a motorkód szerepel, és az új motor is csak motorkóddal rendelkezik, a kettő pedig ugyanaz.
Ekkor nagyon sokan kihagyják a papírozás részét az egész motorcserének, hiszen gyakorlatilag esély sincs a „lebukásra”, ettől függetlenül ezt nem javasoljuk, mert illegális!
Korábbi cikkünkben kifejtettük, hogy mik azok a típusazonos és nem típusazonos („típusidegen”) motorok.
Adminisztratív szempontból rendkívül nagy különbség van a kettő között, ha motorvásárlásról van szó.
Először vegyük végig, mik azok a lépések, amiket mindkét esetben végig kell vennünk, majd a különbségekre is kitérünk.
Első körben igazolnunk kell a motor származását. Erre tökéletesen alkalmas a számla, amin viszont fontos, hogy a motor azonosítója fel legyen tüntetve!
Korábbi írásainkban is kifejtettük már, mennyire fontos megbízható helyről alkatrészt vásárolni, motorcsere esetén viszont jószerivel tilos máshonnan!
A számla ez esetben nem csak az esetleges garancia érvényesítéséhez kell, de a későbbiekben szükségünk lesz rá, úgyhogy gondosan őrizzük meg.
Ezt követően szükségünk lesz az eredetvizsga igazolására, valamint egy szakszerviz igazolásra.
Utóbbira azért van szükség, mert a motor beépítését csak autószerelő műhelyben végezhetik el, amiről az autószerelő minden esetben számlát,
valamint a szakszerű beszerelésről igazolást állít ki, gondosan őrizzük meg ezeket is.
Ezután már csak a kormányablakban megtalálható kérelmet kell kitöltenünk, ezt követően nincs további teendőnk, legalábbis, ha típusazonos motorcseréről van szó.
Nem típusazonos motorcsere esetén némileg több utánajárásra van szükség részünkről. Ez esetben a jogalkotó szempontjából mindegy, hogy pl. az eredetileg 1.2-es Fabia-ba egy típusidegen 1.4-est akarunk beszerelni, vagy egy Ferrari motort, innentől a jármű egyedi építésűnek minősül. Ez azt jelenti, hogy minden esetben az új járművet a megfelelő szakemberrel (jármű-, közlekedés- vagy gépészmérnök) meg kell terveztetni. Ha ez megtörtént, a Közlekedési Hatósághoz kell benyújtani az így elkészült terveket, ahol azt elutasítják, vagy jóváhagyják, és kiállítják rá az átalakítási engedélyt. Típusidegen motorcsere esetén erre az átalakítási engedélyre, valamint a műszaki adatlapra lesz szükségünk az előző pontban kifejtetteken kívül.