Motorcsere a gyakorlatban 3/3

Cikksorozatunk korábbi részeiben áttekintettük, pontosan mit is kell végiggondolni, ha az autónkban motort szeretnénk cserélni, illetve mikre kell odafigyelnünk a motor megvásárlása és beszerelése kapcsán. A motorcsere elméletileg kész van, már csak az ezzel kapcsolatos ügyintézés van hátra. Jelen cikkünk pontosan erről, a motorcsere adminisztratív részéről fog szólni.

Motorvásárlás előtt…

Mindenekelőtt tisztázni kell, hogy miért is fontos egyáltalán a papírozási szempont egy alkatrészcserénél. Általában ha alkatrészre van szükségünk, bemegyünk egy bontóba vagy üzletbe, vagy manapság inkább interneten megrendeljük, felszereljük, és vége, nem foglalkozunk papírokkal. Nos, ez valóban így van, a legtöbb alkatrész esetében. Ugyanis, a legtöbb autóalkatrész nem rendelkezik olyan egyedi azonosítóval, ami bárkit is érdekelne. A motorok esetén viszont a gyártó köteles egyedi azonosítási jellel (motorszámmal), vagy egyedi azonosításra nem szolgáló típusazonosító jellel (motorkóddal) ellátni azokat, amit nyilvántartásba vesznek, többek között a forgalmi engedélyben is feltüntetik.
Megeshet, hogy a korábbi forgalmi engedélyünkben csak a motorkód szerepel, és az új motor is csak motorkóddal rendelkezik, a kettő pedig ugyanaz. Ekkor nagyon sokan kihagyják a papírozás részét az egész motorcserének, hiszen gyakorlatilag esély sincs a „lebukásra”, ettől függetlenül ezt nem javasoljuk, mert illegális!
Korábbi cikkünkben kifejtettük, hogy mik azok a típusazonos és nem típusazonos („típusidegen”) motorok. Adminisztratív szempontból rendkívül nagy különbség van a kettő között, ha motorvásárlásról van szó. Először vegyük végig, mik azok a lépések, amiket mindkét esetben végig kell vennünk, majd a különbségekre is kitérünk.

Motorcsere esetén kötelező!

Első körben igazolnunk kell a motor származását. Erre tökéletesen alkalmas a számla, amin viszont fontos, hogy a motor azonosítója fel legyen tüntetve! Korábbi írásainkban is kifejtettük már, mennyire fontos megbízható helyről alkatrészt vásárolni, motorcsere esetén viszont jószerivel tilos máshonnan! A számla ez esetben nem csak az esetleges garancia érvényesítéséhez kell, de a későbbiekben szükségünk lesz rá, úgyhogy gondosan őrizzük meg.
Ezt követően szükségünk lesz az eredetvizsga igazolására, valamint egy szakszerviz igazolásra. Utóbbira azért van szükség, mert a motor beépítését csak autószerelő műhelyben végezhetik el, amiről az autószerelő minden esetben számlát, valamint a szakszerű beszerelésről igazolást állít ki, gondosan őrizzük meg ezeket is.
Ezután már csak a kormányablakban megtalálható kérelmet kell kitöltenünk, ezt követően nincs további teendőnk, legalábbis, ha típusazonos motorcseréről van szó.

Nem típusazonos motorcsere

Nem típusazonos motorcsere esetén némileg több utánajárásra van szükség részünkről. Ez esetben a jogalkotó szempontjából mindegy, hogy pl. az eredetileg 1.2-es Fabia-ba egy típusidegen 1.4-est akarunk beszerelni, vagy egy Ferrari motort, innentől a jármű egyedi építésűnek minősül. Ez azt jelenti, hogy minden esetben az új járművet a megfelelő szakemberrel (jármű-, közlekedés- vagy gépészmérnök) meg kell terveztetni. Ha ez megtörtént, a Közlekedési Hatósághoz kell benyújtani az így elkészült terveket, ahol azt elutasítják, vagy jóváhagyják, és kiállítják rá az átalakítási engedélyt. Típusidegen motorcsere esetén erre az átalakítási engedélyre, valamint a műszaki adatlapra lesz szükségünk az előző pontban kifejtetteken kívül.